Μαθητική κοινότητα και γλώσσα

Μαθητική κοινότητα και γλώσσα

Στο Δημοτικό φοιτούν περίπου 200 παιδιά. Το 90% αυτών των παιδιών έχουν προηγουμένως φοιτήσει στο Προνηπιακό και στο Νηπιακό Τμήμα της DSA. Τα περισσότερα παιδιά προέρχονται από ελληνικές (40%) ή ελληνογερμανικές οικογένειες (40%). Μόλις το 20% των παιδιών προέρχονται από γερμανόφωνες οικογένειες. Πολλά από τα παιδιά αυτά βρίσκονται στην Ελλάδα μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα. επίσης, υπάρχουν και παιδιά από άλλες χώρες.

Τα περισσότερα παιδιά στο Δημοτικό είναι δίγλωσσα. Τα ελληνικά είναι η πρώτη γλώσσα για πολλά από αυτά, στην οποία εκφράζονται με μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια. Στο Δημοτικό, επομένως, είναι σημαντικό να είναι ρυθμισμένη με σαφήνεια η χρήση των γλωσσών: η γλώσσα διδασκαλίας είναι κατά 100% η γερμανική. Όλο το εκπαιδευτικό υλικό και τα βιβλία είναι αποκλειστικά στα γερμανικά.

Αλλά και η γλώσσα που χρησιμοποιούν τα παιδιά, για να επικοινωνούν μεταξύ τους στην τάξη (π.χ. με τον συμμαθητή/ τη συμμαθήτρια που κάθεται δίπλα τους ή κατά τη διάρκεια της ομαδικής εργασίας) θα πρέπει να είναι η γερμανική. Αντιθέτως, η γλώσσα που ομιλείται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ή του διαλείμματος είναι κατά κύριο λόγο η ελληνική, επειδή ένα παιδί προτιμάει να χρησιμοποιεί στο παιχνίδι την γλώσσα που του είναι πιο οικεία. Αν όμως παίζουν μαζί του παιδιά που δεν γνωρίζουν καλά την ελληνική γλώσσα, αυτομάτως αλλάζει πάλι η γλώσσα του παιχνιδιού. Τα παιδιά μαθαίνουν και βιώνουν τον σεβασμό στη μεταξύ τους συναναστροφή.

Η αίθουσα διδασκαλίας

Η αίθουσα διδασκαλίας

Κατά τη διάρκεια της φοίτησης στο Δημοτικό, τα παιδιά μαθαίνουν και εργάζονται σχεδόν αποκλειστικά στην αίθουσα διδασκαλίας. Περνούν πολύ χρόνο εκεί, καθώς και παίζουν και τρώνε μέσα στην αίθουσα. Η αίθουσα διδασκαλίας δεν είναι μόνο χώρος μάθησης, αλλά και χώρος ζωής. Τα παιδιά πρέπει να αισθάνονται άνετα στην αίθουσα.

Κάθε αίθουσα είναι λίγο διαφορετική από την άλλη. Υπάρχουν ράφια για υλικά και φυλλάδια εργασιών, μια γωνιά για διάβασμα, τραπέζια για ατομική ή ομαδική εργασία και, εφόσον είναι εφικτό, και χώρος για τον «πρωινό κύκλο». Κάθε παιδί έχει το δικό του ράφι/ χώρο στην τάξη, όπου μπορεί να φυλάσσει τα τετράδια, τα βιβλία και τα υλικά εργασίας του. Με αυτόν τον τρόπο, κάθε παιδί μαθαίνει να οργανώνει το μαθησιακό του υλικό υπεύθυνα και αυτόνομα.

Παράλληλα, όμως, οι μαθητές πρέπει να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τη συμβίωση μέσα στην τάξη, επιδεικνύοντας τέτοια συμπεριφορά στην τάξη, ώστε όλοι να αισθάνονται άνετα ή μοιράζοντας καθήκοντα, για να την διατηρούν τακτοποιημένη.

Η σχολική ημέρα

Η σχολική ημέρα

Τα μαθήματα ξεκινούν στις 8:00 και τελειώνουν στις 13:15. Ωστόσο, το σχολείο είναι ανοιχτό πριν και μετά από αυτό το χρονικό διάστημα και προσφέρει πληθώρα ευκαιριών για δραστηριότητες, συντροφικότητα και υπεύθυνη φύλαξη.

Ελεύθερη έναρξη

Τα μαθήματα ξεκινούν στις 08:00. Η πύλη του σχολείου είναι ήδη ανοιχτή από τις 07:30 και υπάρχει επιτήρηση στο Δημοτικό. Τα παιδιά που φτάνουν εισέρχονται απευθείας στο σχολικό κτήριο και τους επιτρέπεται να βρίσκονται στις τάξεις τους, πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Εκεί έχουν χρόνο να «προσαρμοστούν», να διαβάσουν κάτι, να μιλήσουν μεταξύ τους ή να παίξουν παιχνίδια.

Μελέτη

Η Μελέτη αποτελεί σημαντικό στοιχείο κάθε σχολείου. Τα παιδιά συνεχίζουν μετά το σχολείο να εξασκούνται σε αυτά που έχουν διδαχθεί . Αποφασίζουν αυτόνομα, αν θα ξεκινήσουν π.χ. με τις ασκήσεις των Μαθηματικών ή με κάτι άλλο. Μαθαίνουν να έχουν τα ίδια τον έλεγχο των υποχρεώσεών τους, να ξέρουν δηλαδή τι έχει ήδη ολοκληρωθεί και ποιες εκκρεμότητες απομένουν.

Δεδομένου ότι πολλά παιδιά παραμένουν στο σχολείο και το απόγευμα, η 7η ώρα έχει οριστεί σαν Ώρα Μελέτης. Ό,τι δεν έχουν προλάβει να διαβάσουν πρέπει να γίνει αργότερα στο σπίτι. Η Ώρα της Μελέτης επιβλέπεται από τους εκπαιδευτικούς. Αυτό εξασφαλίζει εξειδικευμένη υποστήριξη.

Βιβλιοθήκη

Κάθε 14 ημέρες, τα παιδιά του Δημοτικού έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη. Η βιβλιοθήκη βρίσκεται στην είσοδο του Δημοτικού και οργανώνεται από τους γονείς.

Μεσημεριανή φύλαξη έως τις 16:00

Όλα τα παιδιά του Δημοτικού μπορούν να παραμένουν στη φύλαξη δωρεάν μέχρι τις 16:00. Σε αυτή τη μεσημεριανή φύλαξη, τα παιδιά μπορούν να παίζουν ελεύθερα, είτε στην αυλή του σχολείου είτε στο φουαγιέ στην είσοδο του Δημοτικού. Τα τρία άτομα που είναι υπεύθυνα για την φύλαξη, καθώς και μια κοπέλα που ασκεί την πρακτική της (στο πλαίσιο του γερμανικού προγράμματος «FSJ – Εθελοντικό Κοινωνικό Έτος») φροντίζουν όλα τα παιδιά καθημερινά, προσφέροντας παιχνίδια και άλλες δραστηριότητες. Οργανώνουν επίσης την παραλαβή των παιδιών από τους γονείς. Υπάρχουν τέσσερις σταθερές ώρες αναχώρησης των παιδιών μεταξύ 13:15 και 16:00.

Όμιλοι Εργασίας

Εκτός από την ελεύθερη φύλαξη προσφέρεται τα απογεύματα ένα πρόγραμμα Ομίλων Εργασίας. Για τους Ομίλους Εργασίας υπάρχει κόστος συμμετοχής (75 ευρώ ετησίως για έναν μονόωρο Όμιλο Εργασίας).

Στην αρχή κάθε σχολικού έτους, η Σχολή ανακοινώνει το πρόγραμμα των Ομίλων Εργασίας και οι γονείς μπορούν να δηλώσουν το παιδί τους σε όσους από αυτούς επιθυμούν. Στο πρόγραμμα των Ομίλων περιλαμβάνεται για παράδειγμα η κολύμβηση, ο χορός, το ποδόσφαιρο, η γλυπτική, η χορωδία και το θέατρο.

Διαλείμματα και μεσημεριανό γεύμα

Διαλείμματα και μεσημεριανό γεύμα

Καθόλη τη διάρκεια του πρωινού διδακτικού προγράμματος έως την Ώρα της Μελέτης στις 13:40, πραγματοποιούνται τρία μεγάλα διαλείμματα στο προαύλιο του Δημοτικού, διάρκειας 20-25 λεπτών.

Γύρω στις 9:30, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να πάρουν πρωινό στην τάξη. Στις 13:00 τα παιδιά μπορούν επίσης να γευματίσουν στην τάξη.

Τα παιδιά φέρνουν το πρωινό τους από το σπίτι. Το μεσημέρι η Σχολή παραλαμβάνει τα γεύματα των παιδιών από μια εταιρία τροφοδοσίας (Catering). Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Συλλόγου Γονέων. Κάθε οικογένεια μπορεί να παραγγείλει το μεσημεριανό γεύμα για το παιδί της ηλεκτρονικά. Όποιο παιδί θέλει μπορεί βέβαια να φέρνει το μεσημεριανό γεύμα του από το σπίτι. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εταιρία τροφοδοσίας παρέχει ο Σύλλογος Γονέων.

Γιορτές, δράσεις και εκδρομές

Γιορτές, δράσεις και εκδρομές

Εκδηλώσεις και γιορτές

Η σχολική ζωή του Δημοτικού περιλαμβάνει γιορτές και εορτασμούς που εντάσσονται στο σχολικό έτος. Παρέχουν ευχάριστες εμπειρίες, προάγουν την ομαδικότητα και αποτελούν πάντα πραγματικές ευκαιρίες μάθησης. Οι γιορτές συχνά συνδέονται με μικρές και μεγάλες παραστάσεις ή εμφανίσεις επί σκηνής, μέσα από τις οποίες τα παιδιά ωριμάζουν και συχνά δεν τις ξεχνούν για το υπόλοιπο της ζωής τους.

Δράσεις και εκδρομές εμπλουτίζουν τα μαθήματα. Τις περισσότερες φορές επαγγελματίες έρχονται στο σχολείο ή τους επισκεπτόμαστε εμείς. Τα παιδιά μαθαίνουν για το περιβάλλον τους και ασχολούνται ενεργά με αυτό. 

Γιορτές κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς:

  • Γιορτή καλωσορίσματος για τα παιδιά της πρώτης τάξης «Ημέρα έναρξης της σχολικής ζωής»: Όλο το σχολείο καλωσορίζει τα νέα «πρωτάκια». Τα παιδιά της δευτέρας τάξης κάνουν πρόβα για μια μεγάλη παράσταση. Τα «πρωτάκια» φέρνουν μαζί τούς γονείς τους και ίσως και τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους και σίγουρα ένα σχολικό χωνί (γερμανικό παραδοσιακό έθιμο).
  • Παζάρι, κάποιο Σάββατο το φθινόπωρο: Κάθε παιδί μπορεί να στήσει τον δικό του πάγκο στην αυλή του σχολείου και να πουλήσει παλιά παιχνίδια, βιβλία κ.λπ..
  • Χειροτεχνίες του Αγίου Νικολάου, την ημέρα του Αγίου Νικολάου: Όλο το σχολείο κάνει χειροτεχνίες! Υπάρχουν διάφορες δραστηριότητες χειροτεχνίας σε κάθε τάξη. Πολλοί γονείς συμμετέχουν και βοηθούν. Κάθε παιδί μπορεί να επιλέξει τι και πού θέλει να το κατασκευάσει. Και φυσικά υπάρχουν μπισκότα! Συνήθως μας επισκέπτεται και ο Άγιος Νικόλαος.
  • Τραγούδια για την Προχριστουγεννιάτικη περίοδο: Κάθε Δευτέρα κατά τη διάρκεια της αναμονής των Χριστουγέννων, όλα τα παιδιά του Δημοτικού συναντιούνται και τραγουδούν μαζί τραγούδια της Προχριστουγεννιάτικης περιόδου και κάλαντα των Χριστουγέννων.
  • Χριστουγεννιάτικη γιορτή, λίγο πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων: Όλο το Δημοτικό γιορτάζει στην αίθουσα εκδηλώσεων. Η θεατρική ομάδα παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο έργο. Επίσης, παρουσιάζουν παραστάσεις και οι τάξεις 1 και 3. Όλοι οι γονείς είναι προσκεκλημένοι.
  • Απόκριες, την Παρασκευή, πριν από την Καθαρά Δευτέρα: Όποιος θέλει μεταμφιέζεται. Τραγουδάμε, παίζουμε, χορεύουμε και γελάμε πολύ.
  • Γιορτή αποφοίτησης, την τελευταία μέρα της σχολικής χρονιάς: Στο μικρό θέατρο στην αυλή του Δημοτικού, τα παιδιά της 4ης τάξης δίνουν την τελευταία τους μεγάλη παράσταση, πριν τα αποχαιρετήσει όλο το υπόλοιπο Δημοτικό. Οι γονείς των μαθητών της 4ης τάξης είναι προσκεκλημένοι.
  • Πραγματοποιούνται, επίσης, εκδηλώσεις για τον εορτασμό των ελληνικών ή γερμανικών εθνικών εορτών και μερικές φορές επιπλέον εποχιακές εκδηλώσεις.

 

Δράσεις και Εκδρομές

  • «Το σώμα μου μου ανήκει» και «Ο μεγάλος κάδος του Όχι»: Κάθε δύο χρόνια μάς επισκέπτεται το Θεατροπαιδαγωγικό Εργαστήρι Osnabrück με το πρόγραμμα πρόληψης «Το σώμα μου μου ανήκει» για τις τάξεις 3 και 4. Το πρόγραμμα ευαισθητοποιεί τα παιδιά στο θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης. Απλές ιστορίες και ένα αστείο τραγούδι για το σώμα τα ενθαρρύνουν να εμπιστεύονται τα συναισθήματά τους. «Ο μεγάλος κάδος του Όχι» είναι ένα ταξίδι ανακάλυψης της αυτοπεποίθησης του ατόμου για τις τάξεις 1 και 2. Τα παιδιά ευαισθητοποιούνται σχετικά με τα συναισθήματά τους, τους φόβους τους και τα προσωπικά τους όρια. Και μερικές φορές ένα μικρό μαγικό ξόρκι τα βοηθά να πιστέψουν στη δύναμή τους.
  • Ημέρες δράσης: Μερικές φορές πραγματοποιούνται ημέρες δράσης, για παράδειγμα μια ημέρα αθλητισμού ή μια ημέρα ανάγνωσης.
  • Ημερήσιες και τριήμερες εκδρομές: Οι εκδρομές αποτελούν σημαντικό και υποχρεωτικό μέρος της σχολικής καθημερινότητας, επειδή τα παιδιά διευρύνουν τις γνώσεις τους σε ένα θέμα που έχει αναπτυχθεί στο μάθημα στην τάξη. Τα παιδιά επισκέπτονται ανά τάξη διαφορετικούς κοντινούς ή μακρινούς προορισμούς. Για παράδειγμα, επισκεπτόμαστε έναν φούρναρη στη δουλειά του, ένα ελαιοτριβείο ή την Ακρόπολη. Μερικές φορές βγαίνουμε απλά στη φύση, στο δάσος ή στην παραλία. Τουλάχιστον μία φορά το χρόνο παρακολουθούμε, επίσης, μια θεατρική παράσταση. Στο τέλος του 4ου σχολικού έτους, συνήθως πραγματοποιείται η τριήμερη εκδρομή του τμήματος.